ALMINNELIGE LEVERINGS- OG BETALINGSBETINGELSER I NÆRINGSFORHOLD FOR STOLT ELEKTRO AS


1. INNLEDNING

De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder for leveranser fra Stolt Elektro AS i næringsforhold, og omfatter alle ytelser som leveres fra leverandøren, herunder elektrikerarbeid, levering av elektrisk utstyr og materiell samt installering av slikt utstyr. De alminnelige betingelsene dekker også prosjektering, dimensjonering og andre konsulentoppdrag.


For kjøp eller oppdrag som helt eller delvis ikke er å anse som næringsforhold i henhold til ovennevnte, gjelder Stolt elektro AS sine «alminnelige leverings- og betalingsbetingelser i forbrukerforhold». (https://www.stoltelektro.no/leverings-og-betalingsbetingelser-i-forbrukerforhold)


Juridiske tilleggsforhold ved gjennomføring av prosjekter (nye elektriske installasjoner med summer over kr 200 000 eks. mva.) mot tilbudets mottaker som hovedentreprenør eller byggherre, vil til enhver tid gjøres tilgjengelig på:

https://www.stoltelektro.no/tilleggs-leverings-og-betalingsbetingelser-i-prosjekter


2. DEFINISJONER

Næringsforhold: Transaksjoner/tjenester som skjer i næring, f. eks. mellom næringsvirksomheter og andre, juridiske personer eller institusjoner.


Leverandøren: Stolt Elektro AS - organisasjonsnummer: 919 762 128 MVA

(vilkårene gjelder også for Stolt Elektro AS sine merkevarer kortreistkraft.no og Technel elsikkerhet)


Kunden: Den som kjøper tjenester og/eller varer fra leverandøren.


Partene: Leverandøren (eventuelt entreprenøren) og kunden (eventuelt kjøper).


Tjenesten: Utførelse av arbeid ved installering av utstyr og materiell, eller prosjektering, dimensjonering og andre konsulentoppdrag knyttet til elektriske installasjoner og anlegg.


Varer: Utstyr og materiell som selges fra leverandøren.


Leveranse: Utførelse av tjenester og/eller levering av varer.


3. AVTALEFORHOLDET

Leverandørens alminnelige leverings- og betalingsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt eller annet følger av ufravikelige regler etter lover i næringsforhold.


Eventuelle bilag, tilbud og ordrebekreftelse inngår også i avtaleforholdet mellom partene. Videre vil eventuelle endringsavtaler og protokoller fra møter og andre relevante dokumenter utgjøre en del av avtalen.


Avtale anses inngått ved undertegning av eventuell avtale/kontrakt, kundes skriftlige aksept (bestilling) over e-post, leverandørens skriftlige ordrebekreftelse eller ved påbegynt levering/oppdrag. Bestemmelser som dagmulkt krever nærmere avtale.


4. PRIS

Stolt Elektro AS tar forbehold om feil i oversendt tilbud, det være seg uriktig pris eller andre forhold som innebærer at vi ikke kan levere i henhold til oversendt tilbud. Om kunden oppdager feil ved tilbudet, plikter kunden å gi beskjed om dette. Ved slike situasjoner vil Stolt Elektro AS orientere om dette etter at kunden tar kontakt for bestilling. Som kunde vil en da få mulighet til å akseptere vårt nye tilbud med endringene som er angitt, eller kansellere bestillingen dersom en skulle ønske det.


Endelig avtale om pris foreligger først idet kalkulering og eventuell salgsprosjektering er gjennomført. Dette forutsetter at Stolt Elektro AS har mottatt de opplysninger fra kunden som er nødvendige for å foreta en riktig beregning av kostnadene som vil påløpe.


Ved avbestilling av hele eller deler av oppdraget etter inngått avtale faktureres 10 % av resterende kontraktsverdi i avbestillingsgebyr (se egne bestemmelser for solceller).


Leverandøren har rett til å foreta kredittsjekk av kunden, og avbestille/kansellere oppdraget ansvarsfritt dersom forbrukeren ikke er kredittverdig. Stolt Elektro AS kan alternativt kreve at kunden betaler for installasjonen eller stiller sikkerhet for full betaling ved forfall før oppstart.


Dersom pris ikke er særskilt avtalt for hvert salg eller oppdrag, vil kunden bli fakturert på grunnlag av leverandørens gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid og spesifisert materiell.


Reisetid til/fra oppdragsstedet faktureres med medgått tid, med samme timesats som for utførelse av oppdrag. Samtidig understrekes det at trafikale forsinkelser (reise i rushtid eller forsinkelser som skyldes trafikale uforutsette hendelser) også faktureres med medgått tid, med samme timesats som for utførelse av oppdrag. Eventuelle utlegg/godtgjørelser (som bl.a. parkering, ferge og bomavgift) tilkommer. Så fremt ikke annet er avtalt i service/rammeavtale, vil oppmøte med servicebil faktureres etter vår soneregulering. Prisene gjelder for tilgjengeligheten av bil med begrenset servicelager. Pris er per oppmøte per dag:


Sone 1: Innenfor Asker og Bærum - pris kr 600,- eks. mva. Sone 2: Dekker oppdrag i Oslo - pris kr 800,- eks. mva.

Satsen inkluderer ordinære bompasseringer (en gang gjennom bomringen), i forbindelse med reise til oppdraget. Sone 3: Området fra Asker til Drammen - pris kr 900,- eks. mva.

Reise utenfor de satte sonene håndteres individuelt for hvert oppdrag. Så fremt ikke annet er avtalt, er minstepris for elektrikeroppdrag kr 1860,- ekskl. mva.


Alle priser som er angitt i dette dokumentet, er per dags dato og kan endres.


5. BETALINGSBETINGELSER

Såfremt ikke annet er avtalt, vil oppdrag/tjenester faktureres med 14 dagers betalingsforfall fra fakturadato. Ved oppdrag utover 1 dags varighet kan leverandøren a-konto fakturere kunden hver 7. dag for leverte ytelser, herunder da også her med 14 dagers betalingsforfall.


Leverandøren kan stanse alle arbeider ved manglende betaling av a-konto faktura. Ved forsinket betaling kan leverandøren kreve rente etter lov om renter ved forsinket betaling, når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon.


Eventuell reklamasjon for ikke vesentlige mangler fritar ikke kunden for betalingsplikt. Kunden kan heller ikke motregne med omtvistede motkrav knyttet til samme eller andre leveranser.


Faktura oversendes til kundens oppgitte e-postadresse eller som EHF. Ønskes papirfaktura, må kunden varsle dette til sin kontaktperson eller til fakturahenvendelse@stoltelektro.no, senest ved oppstart av oppdraget. Kunder som ikke har oppgitt e-post eller har mulighet til å motta faktura via EHF vil få tilsendt papirfaktura. Det tilkommer et rimelig fakturagebyr ved utstedelse og oversendelse av papirfaktura.


6. SALGSPANT

Leverandøren har salgspant i – og eiendomsretten til – alle leverte og demonterbare varer inntil hele kjøpesummen er betalt fullt ut med de ufravikelige begrensninger som måtte følge av panteloven.


7. SIKKERHETSSTILLELSE

Verken leverandøren eller kunden stiller sikkerhet, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.


8. LEVERING AV VARER

Varer som skal sendes til kunden, anses levert når leverandøren har sendt varen eller levert den til fraktfører.


Varer som leverandøren skal bringe til kunden, anses levert når varen er levert på kundens angitte leveringsadresse. Det samme gjelder varer som leverandøren skal montere.


Når varen er levert i samsvar med ovennevnte, har risikoen for varen gått over på kunden. Leverandøren er likevel ansvarlig for skader på varen som oppstår under leverandørens avtalte montering / installering av varen, og som skyldes leverandørens uaktsomhet.


9. TJENESTER

Leverandøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og kunden har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten risiko for at arbeidet kan bli forsinket.


Leverandøren skal igangsette prosjektering, dimensjoneringsarbeid og konsulentarbeid til avtalt tid, så fremt leverandøren får tilgang til nødvendig underlag (teknisk informasjon/data) over det elektriske anlegget før dette. Om avtalt underlag ikke blir oversendt før avtalt oppstartstid, kan leverandøren fakturere på grunnlag av gjeldende timepriser for medgått mertid (venting) som følge av at nødvendig dokumentasjon ikke er tilgjengelig.


Dersom det er avtalt fastpris, kan leverandøren fakturere på grunnlag av gjeldende timepriser for medgått mertid som følge av at arbeidsstedet ikke er tilgjengelig, ikke er ryddet og for venting på andre fag.


Stolt Elektro AS ønsker å bidra til å utdanne flere fagarbeidere til vår bransje. Derfor har vi ansatt både lærlinger og hjelpemontører som er under utdanning/opplæring. Dette betyr at på alle oppdrag vi utfører, kan elektriker gjennomføre arbeidet sammen med en lærling eller hjelpearbeider. Noen ganger kan også lærlingen være på arbeidsstedet alene, men lærlingen vil aldri jobbe selvstendig. Dette vil kun forekomme der vi har god kontroll på risikobildet ved arbeidet. Veiledning utføres ofte også via telefon/videosamtale, som en effektiv læringsmetode. Om kunden ikke ønsker at en lærling eller en hjelpearbeider deltar på oppdraget, må kunden gi beskjed om dette i rimelig tid i forveien.

10. KUNDENS FORSINKELSE

Forsinkelser som skyldes kundens forhold, medfører tilsvarende utsettelse av avtalt levering eller overtagelse. Dersom monteringsarbeidet forsinkes som følge av at kunden ikke har sørget for rettidig adgang til monteringsstedet, eller ikke har lagt forholdene til rette for igangsetting og gjennomføring uten at arbeidet risikerer å bli forsinket, kan leverandøren utsette arbeidet til nærmeste tidspunkt eller periode hvor leverandøren har anledning til å gjennomføre arbeidet.


Ved vesentlig forsinkelse fra kundens side, og kunden etter avtalen først skal betale etter at tjenesten er ferdig utført, kan leverandøren del-fakturere kunden for hittil påløpte arbeider, eller på det tidspunktet hvor arbeidet må antas å ha blitt ferdig gjennomført uten forsinkelsen.


Leverandøren kan i tillegg gjøre gjeldende de rettigheter og krav som tilkommer leverandøren etter lovverk i næringsforhold.


11. LEVERANDØRENS FORSINKELSE

Dersom levering fra leverandøren blir vesentlig forsinket, kan kunden ved skriftlig meddelelse gi leverandøren en rimelig frist for levering. Dersom leverandøren ikke overholder en slik gitt frist, kan kunden heve kjøpet.


Leverandørens erstatningsansvar er begrenset på tilsvarende måte som for mangler og skade, jf. punkt 15 og 16.


12. ENDRINGSARBEID

Inntil overtakelse av utførte tjenester (herunder med montert utstyr) har skjedd, kan kunden kreve endringer i leveransens avtalte omfang, konstruksjon og utførelse mot vederlag. Krav om slike endringer må fremsettes skriftlig, og beskrive hvilke endringer som kreves.


Leverandøren skal gi kunden skriftlig tilbakemelding om og hvordan endringen kan utføres, og om hvilke konsekvenser endringen vil få for pris, leveringstid og eventuelt andre avtalte forhold.


Leverandøren har rett og plikt til å foreta endringer i den avtalte leveransen som endringer i lover, forskrifter og andre bestemmelser som er relevante for leveransen, måtte foranledige og kreve mot vederlag. Det samme gjelder endringer i fortolkningen av slike regler. Leverandøren skal snarest mulig gi kunden slik informasjon skriftlig.

13. OVERTAKELSE

Dersom det er avtalt at montert utstyr eller anlegg skal prøves før overtakelse, skal prøving skje med begge parter til stede. Det skal utarbeides en protokoll hvor eventuell overtakelse bekreftes av kunden. Kunden har ikke rett til å ta utstyret eller anlegget i bruk før overtagelse er bekreftet.


Hvis kunden tar i bruk utstyret eller anlegget før overtakelse, anses overtakelse som bekreftet av kunde fra første dag bruken finner sted. I så fall faller leverandørens plikt til å gjennomføre prøving bort.


Overtakelse kan finne sted selv om noe arbeid gjenstår, så fremt dette fremgår av protokollen fra prøving av anlegget. Dersom det ikke er avtalt prøving av anlegget før overtakelse, anses overtakelse for skjedd når leverandøren har ferdigstilt arbeidet/monteringen og har gitt kunde melding om at utstyret eller anlegget kan tas i bruk. Når overtakelse har funnet sted, er risikoen gått over på kunde.


14. REKLAMASJON

Reklamasjon må fremsettes innen rimelig tid etter at feilen eller skaden ble oppdaget eller kunne ha vært oppdaget.


Reklamasjonsretten gjelder i to år fra levering eller overtakelse har funnet sted, hvoretter ethvert ansvar for leverandøren bortfaller, med mindre annet er avtalt i det enkelte avtaleforholdet.


15. ANSVAR FOR MANGLER

Under forutsetning av at reklamasjonsfristen er overholdt, plikter leverandøren å avhjelpe mangler ved leveransen som forelå på tidspunktet for levering eller overtakelse. Leverandøren har rett til å utbedre mangelen. Dersom leverandøren ikke utbedrer mangelen innen rimelig tid, kan kunden ved skriftlig meddelelse gi leverandøren en rimelig frist for utbedring. Utbedres mangelen likevel ikke innen en slik gitt frist, kan kunden la mangelen bli utbedret for leverandørens regning, etter å ha varslet leverandøren, dog slik at leverandørens ansvar er begrenset til det prisavslag kunden kunne ha krevd fra leverandøren. Dersom leverandøren ikke utbedrer mangelen og kunden ikke lar mangelen bli utbedret i samsvar med avsnittet foran, kan kunden kreve prisavslag som skal tilsvare differansen mellom leveransens verdi med og uten mangelen.


Dersom utbedring av mangelen vil kreve demontering og innmontering som vil medføre inngrep i annet enn leveransen, svarer kunden for arbeidet og omkostningene ved slike inngrep. Dersom leverandøren har gitt garanti for leveransen i en avgrenset periode, omfatter likevel ikke leverandørens ansvar mangler som skyldes unormal eller uriktig bruk, eller unormale miljøbetingelser.


Videre omfatter ikke eventuelt garantiansvar normal slitasje, eller skade forårsaket av andre ting enn leveransen.


Kunden kan ikke heve avtalen eller kreve erstatning med mindre leverandøren har utvist grov uaktsomhet eller forsett.


Leverandøren har ikke ansvar for mangler utover det som følger foran.

16. ANSVAR FOR SKADE PÅ ANDRE TING

Leverandøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av leveransen på andre ting etter at levering eller overtakelse har funnet sted, med mindre leverandøren har utvist grov uaktsomhet eller forsett.


Leverandørens erstatningsansvar for skade eller mangler er under enhver omstendighet begrenset til kontraktsverdien og omfatter aldri ansvar for driftstap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstap og indirekte tap.


Leverandøren innehar nøkkelforsikring som dekker nødvendige omkostninger ved at låser i bygninger må endres eller byttes ut, begrenset til kr 1 000 000.- ekskl. mva. Leverandøren påtar seg intet ansvar for økonomisk tap for følgeskader dersom nøkler eller tilsvarende kommer bort.


17. FORCE MAJEURE (UNNTAKSGRUNNER)

Dersom det inntreffer en uforutsett situasjon som ligger utenfor partenes herredømme og kontroll, og som gjør det umulig eller urimelig tyngende for vedkommende part å oppfylle avtalte forpliktelser, anses denne avtale ikke som misligholdt så lenge situasjonen vedvarer. Som force majeure anses blant annet brann, naturkatastrofer, epidemier, knapphet på transportmidler og/eller drivstoff, krig, opprør, streik, mangel på leveranser fra underleverandører, mv.


Den part som blir hindret av force majeure, skal uten ugrunnet opphold varsle den andre parten om forholdet.


Ved force majeure hos kunden, skal kunden erstatte de utgiftene leverandøren pådras ved sikring og beskyttelse av leveransen. Videre skal kunden erstatte de utgiftene leverandøren pådras ved utgifter til personell, underleveranser og utstyr som med kundens samtykke holdes i beredskap for gjenopptagelse av arbeidet med leveransen.


Dersom en begivenhet som anses som force majeure, vedvarer i mer enn seks måneder, kan begge parter heve avtalen med umiddelbar virkning.


18. KONFIDENSIALITET

Informasjon av konfidensiell karakter som en part får om den andre partens virksomhet, skal holdes strengt konfidensielt. Dette gjelder all informasjon av forretningsmessig, kommersiell, organisatorisk, juridisk og teknisk art.


Konfidensialitetsplikten gjelder også etter at denne avtalen er gjennomført.


Konfidensialitetsplikten gjelder ikke i den utstrekning slik informasjon er nødvendig for at partene skal kunne oppfylle sine forpliktelser etter avtaleforholdet.


19. TVISTER

Tvister som partene ikke lykkes å løse i minnelighet, løses etter tvistelovens bestemmelser.


20. PERSONVERN

Stolt Elektro AS beskytter ditt personvern ifølge gjeldende lover og regler som databehandler og behandlingsansvarlig. Vi samler inn personopplysninger på nettstedet stoltelektro.no til bruk i markedsføringsformål, analyse og statistikk, samt forbedring av våre tjenester.


Ved å gå inn på, hente informasjon fra, og/eller bruke tilknyttede tjenester på vår nettside gir du ditt samtykke til vår personvernerklæring.


Stolt Elektro AS etterlever norsk personvernlovgivning, og både løsninger og lagring utføres på en måte som tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Vi innfrir lovgivningens krav til GDPR som forutsatt i EU-forordningen (EU) nr. 2016/679.


Hva registrerer vi av data om deg?

Stolt Elektro AS samler kun inn opplysninger du selv gir til oss, og om bruk av tjenestene våre.


Når du oppretter et kundeforhold hos oss, melder deg på for å motta nyhetsbrev fra oss, eller melder deg på kurs hos oss, registrerer du blant annet din kontaktinformasjon. Dette kan for eksempel være navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, organisasjonsnummer eller IP-adresse. Disse opplysningene lagres i våre systemer for å yte eller sikre leveranse av den tjenesten du har bestilt, samt for å forbedre tjenestene våre og for å forebygge svindel. Dette er også informasjon vi benytter for å kunne oversende deg lovpålagt elsikkerhetsdokumentasjon knyttet til deg og ditt elektriske anlegg. Vi lagrer også opplysninger når du kontakter oss, eksempelvis når du sender en e-post til post@stoltelektro.no, slik at vi kan svare på dine spørsmål.


Vi registrerer informasjon som brukernes enheter avgir, og enhetenes tilkobling til våre tjenester. Eksempler på slik informasjon er type enhet, operativsystem, nettleserinformasjon, IP-adresse og informasjonskapsler (cookies og pikseltags).


Hvordan slettes opplysningene?

Stolt Elektro AS oppbevarer informasjon du har lagt inn, så lenge det er nødvendig for formålet med behandlingen og de lovpålagte pliktene vi har i tråd med krav til lagring av dokumentasjon gitt av eltilsynsloven og bokføringsloven. Kontaktinformasjon for utsending av nyhetsbrev og/eller kursinvitasjoner oppbevarer vi frem til du eventuelt melder deg av å motta våre nyhetsbrev og/eller kursinvitasjoner.


Annen informasjonen om deg vi har lagret, kan slettes ved å sende en henvendelse til fakturahenvendelse@stoltelektro.no.


21. ØVRIGE BESTEMMELSER

Eventuelle avgifter til E-verk, f.eks. Hafslund Nett AS, eller en av deres underleverandører, er ikke medregnet i eventuelt tilbud/fastpris/prisoverslag. Slike avgifter tilkommer altså både på oppdrag utført på regning og på oppdrag utført etter tilbud/fastpris/prisoverslag. Avgifter kan påløpe på målermontasje, inntak/stikkledningsarbeider, strømutkobling samt øking av overbelastningsvern/hovedsikringer.


Nødvendig kommunikasjon med E-verk er medregnet i fastpris/tilbud/prisoverslag hvis dette er bemerket.


Elektrisk arbeid som er levert av leverandøren, utføres primært etter sikkerhetsprinsippet "arbeid på frakoblet anlegg". Dette betyr at anlegget, eller deler av anlegget, det jobbes på, vil være strømløst under utførelse av arbeid. Leverandøren påtar seg derfor ikke ansvar for å ivareta drift på driftskritiske apparater som fryser, internett, varmeovner etc. om dette ikke blir spesielt bemerket av kunde før eller under utførelse. Dette for å ivareta de ansattes sikkerhet.


For oppdrag med utbedring av elektriske anlegg etter rapport fra E-verk påløper det kr 500,- ekskl. mva. i honorar for behandling og innsending av rapport til E-verket, såfremt det ikke er spesifisert at dette er inkludert i eventuelle andre avtaledokumenter.


Leverandøren besørger riktig håndtering og levering av EE-avfall til godkjent mottaksstasjon. Dette faktureres med medgått tid med samme timesats som for utførelse av oppdrag.


Kunde må forestå og bekoste eventuell rigg (lager, spiserom, WC) og gi leverandøren adgang til forbruk av strøm og vann, såfremt det ikke er spesifisert at dette er inkludert i eventuelle andre avtaledokumenter.


Leverandøren gjør oppmerksom på at nye automatsikringer løser ut på den fastsatte belastningsgrense. Med automatsikringer blir el.anlegget sikrere enn med skrusikringer. Gamle skrusikringer kunne i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 30–40 % før den løste ut. Nye automatsikringer tåler ikke like mye overbelastning som gamle skrusikringer. Ved utskifting av sikringer kan det derfor bli behov for å legge opp nye kurser. Eventuelt opplegg av nye kurser utføres som regningsarbeid iht. gjeldende timesats, materiellpris og bruk av servicebil.

Dersom forprosjektering er utført av andre enn leverandøren, påhviler videre prosjekteringsansvar leverandøren dersom dette uttrykkelig er spesifisert i fastpris/tilbud/prisoverslag eller kontrakt.


Leverandøren skal levere nødvendig dokumentasjon etter utført oppdrag. Herunder bl.a. eventuell samsvarserklæring, sluttkontroll m.m. Det gjøres oppmerksom på at det ikke er krav til å levere samsvarserklæring ved kun feilsøking eller ved enkel utskifting av stikk, bryter, lampe etc.


Utført oppdrag skal være iht. gjeldende myndighetskrav og forskrifter samt være utført fagmessig og iht. allmenne krav til sikkerhet, funksjonalitet og håndverk. Oppdrag som kategoriseres med høy risiko, vil alltid utføres av to personer. Eksempler på oppgaver med høyere risiko: varme arbeider, arbeid i høyden (lift, stige, stillas), arbeid på spenningssatte elektriske anlegg og arbeid nær spenningssatte elektriske anlegg.


Som en del av vår tjeneste avfallshåndterer vi alt demontert elektromateriell. Om kunden ikke ønsker dette, må kunden ettertrykkelig bemerke dette før eller under utførelse.


Ved arbeid i boenheter i borettslag er leverandøren selv ansvarlig for å varsle hver enkelt leietaker/eier om de forskjellige arbeider. Det gis varsel i god tid før eventuelle strømutkoblinger.


Det forutsettes at eksisterende jording i bygget/anlegget kan benyttes dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert. Det forutsettes at det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.

Det forutsettes at eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke eventuell økning i effektbehov dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Det tas forbehold om skjulte mangler på eksisterende anlegg. F.eks. skadet/tett røranlegg, bokser i skjult anlegg som viser seg å være tildekket av fliser, tapet, panel, skap, nedforet himling, etc. Eventuell lokalisering og utbedring av skjulte mangler utføres som regningsarbeid iht. gjeldende timesats, materiellpris og servicebil. Eventuell kontraktsfrist utsettes lik tiden som utbedringene tar.


Kostnader til høydeassistanse, lift etc. er ikke medtatt i våre tilbud dersom dette ikke er avtalt eller spesifisert. Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern løser ut, er ikke tatt med i vårt tilbud, dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Faglige spørsmål som reises til leverandørens representanter, knyttet til utførelse av vårt elektriske arbeid, skal, uten unntak, besvares av eller i samråd med leverandørens faglig ansvarlige, eller av en bemyndiget person.


22. Spesielt for solcelleinstallasjoner (kortreistkraft.no)


Priser fremgår av ordredokument eller kjøpekontrakt mellom Stolt Elektro AS (markedsført gjennom kortreistkraft.no) og kunden. Prisen omfatter, dersom annet ikke er avtalt, installasjon av et fullstendig solcelleanlegg, inkludert alt materiale, arbeid, elektriker, tillatelser og igangkjøring. Dersom leveringsdato blir endret utover 3 mnd. pga. forhold hos kunde, som Stolt Elektro AS ikke er herre over, kan eventuelle prisendringer påvirke pris på leveranse.


Prisene er basert på at installasjonen gjøres under normale forhold hvor følgende forutsetninger er gjeldende:

  • Pris er først endelig når prosjektering er gjennomført, og når alle opplysninger som er nødvendig, er mottatt fra kunde.
  • Inverter plasseres og tilkobles det elektriske anlegget i samme bygning som solcelleanlegget, og plasseres ute. Det er hensyntatt inntil 15 meter med kabel fra inverter til sikringsskap. Kabling utover dette medfører ekstra kostnad.
  • Inverter monteres utenpå samme bygning som solcellepanelene, og kabel trekkes den enkleste og mest hensiktsmessige føringsvei.
  • Kabling både utendørs og innendørs trekkes utenpå vegger.
  • Eksisterende kabelrør (tomme trekkerør) brukes hvis det er hensiktsmessig.
  • Sikringsskap, hovedsikringer, fordelinger og eventuelle delkretser er tilstrekkelig dimensjonert.
  • Sikringsskapet tilfredsstiller eksisterende regulatoriske krav og har tilstrekkelig med plass. Hvis det eksisterende sikringsskapet må utbedres eller et nytt sikringsskap må installeres, vil kunden faktureres for alle tilleggskostnader separat.
  • Taket er egnet for montering av solcelleanlegget, og er i normalt god stand.
  • Arbeid på tak, og med takstein, kan i noen spesielle tilfeller medføre at takstein blir skadet, og må byttes ut. Stolt Elektro AS vil bytte ut takstein, men det kreves at kunde har ekstra takstein tilgjengelig. Dersom dette ikke kan gjøres mens montører er på stedet, vil bytte av takstein være kundes ansvar.
  • Dersom takstein er spikret, vil det normalt kreves et tillegg for ekstra arbeid på kr 150,- pr. tak-feste, og i tillegg må kunde påse at det er takstein på stedet som kan benyttes for takstein som må skiftes. Ved arbeid med å ta av takstein som er spikret, vil det, der tak-fester skal plasseres, være fare for at takstein må skiftes. Det betyr at det må være tilgjengelig takstein for alle tak-fester, normalt 48 tak-fester pr. 20 panel.
  • Kunden har oppgitt riktig taktekke til Stolt Elektro AS under planleggingsarbeidet. Feilaktig informasjon om taktekke eller takets tekniske stand kan gi mer kostnader som må dekkes av kunden.
  • Takstein (enkelt og dobbel krummet som ikke er spikret), ståltak, papptak, shingel eller tilsvarende regnes som «normal» Andre taktyper må opplyses om og kan medføre ekstra kostnader.
  • Ved snø eller is på tak, vil vi normalt avvente montering til den er borte. Vi ønsker derfor også informasjon fra kunde på dette, når avtalt monteringstid nærmer seg.
  • Normal installasjon betyr også at det ikke er andre hindringer, f.eks. flaggermus (fredet) eller andre dyr/insekter som er fredet eller er til hinder for installasjon.
  • Ekstra arbeid med dette vil være kunde sitt ansvar, og belastes 100 % med kostnad som påløper. Dersom solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres pga. dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde.


Sending og oppbevaring av varer:

  • Varer og utstyr pakkes og sendes normalt 1-2 uker før montering. Dette for at utstyr skal være på plass når montører er klar.
  • Kunde må ha plass til ca. 1-2 paller med utstyr.
  • Utstyr må kunne stå på kundens adresse til montering igangsettes.
  • Dersom kunde ikke har plass på egen eiendom, vil det være naturlig at kunde er behjelpelig med å finne alternativt sted for lagring frem til montering.
  • Ved montering av integrerte solcellepanel forutsettes det at taket er klargjort for montering, ferdig lektet i henhold til monteringsbeskrivelse. Dette gjelder også størrelse på området som panel skal monteres på.


Produkter og montering

Normalt gjelder installasjon for «normale» tak av takstein, ståltak (bølgeblikk) papp og shingle-tak. Andre takflater, for eksempel torvtak, skifertak, spikret takstein m.m., vil kunne medføre ekstra kostnad eller egne betingelser.


Solceller monteres hensiktsmessig, i henhold til prosjektering og monteringsbeskrivelser fra produsent. I noen tilfeller vil det komme avstand mellom rader med solcellepanel (åpning) på grunn av plassering av tak-fester i forhold til takstein. Dette for å følge produsentens krav til montering. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon.


Ved montering på uthus, lover, naust o.l., der avstander mellom takbjelker avviker fra normal byggestandard, aksepteres det at det endres til liggende panel. Det kan være nødvendig å montere panel liggende for å holde produsentens krav til montering. I slike tilfeller vil det komme et tillegg på kr 150,- pr. panel for ekstra arbeid med dette. Det kan også medføre at antall panel endres. Eventuell økning eller reduksjon av antall paneler vil øke eller redusere faktura tilsvarende. Økning av antall panel skal godkjennes av kunde før montering. Dersom kunde ikke ønsker økning i pris, monteres det antall som er avtalt, eller det som det er plass til.


Solcellepanel kan ha forskjellige fargenyanser. Enkeltpanel kan være noe lysere eller mørkere enn andre. Dette kan ha flere årsaker, i og med at det er elektriske komponenter den enkelte celle består av. Fargenyanser vil ikke være grunn for reklamasjon.


Wifi-dekning der inverter plasseres, må være minimum 3 strek på telefon. Dersom det er svakere signal, vil det i noen tilfeller ikke være mulig å tilkoble anlegget til app og Wifi. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon. Løsning vil være at kunde har en wifi-forsterker, som gjør at dekningen er god.


Kabler og rør i overgang fra tak til vegg vil være i forskjellige farger. Dette på grunn av fargekoder som benyttes på strømførende ledninger. Det er ikke mulig å velge farger på disse. En løsning kan være å male disse for mindre synlighet.


Ved installasjon av et solcelleanlegg på et tak med takpanner, stålplater, decraplater o.l. kan bulker, slissing og fester gjennom slike tak medføre tap av produktgaranti fra takprodusenten. Stolt elektro AS er ikke ansvarlig for skader som oppstår på grunn av bulker eller tap av produktgaranti. Vårt utgangspunkt er å gjøre installasjonen best mulig, og samtidig mest mulig hensiktsmessig og faglig forsvarlig.


Ved tilstedeværelse av asbest, f.eks. i form av eternittplater, vil ekstrakostnader oppstå på grunn av fjerning og arbeid i asbestmiljø. Dette faktureres kunden separat. Stolt elektro AS forbeholder seg retten til å kansellere avtaler med kunder hvor taket inneholder asbestholdige materialer, dersom kunde ikke ønsker å ta ekstrakostnad ved dette. Dersom solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres pga. dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde.

Invertere kan i spesielle tilfeller være dimensjonert for en noe lavere effekt enn solcellepanelenes ytelse for å optimalisere årsproduksjonen (kost/nytte) av energi fra solcelleanlegget. Dette er helt normalt og bevisst for å optimalisere den årlige totale energiproduksjonen i forhold til kostnad på inverteren. Dette betyr at anlegget kunne produsert noe mer i korte perioder med en større inverter, men at kostnad ved denne ikke kan forsvares innen et rimelig tidsperspektiv med økt inntjening.


Støy

Støy fra inverter er i henhold til produsentens informasjon i datablad. På sommerdager med mye sol vil det oppleves at det er en del støy fra inverter. Plassering av inverter skjer i henhold til monteringsanvisning og montør sin vurdering. Flytting av inverter i ettertid, etter ønske fra kunde, vil medføre ekstra kostnad som må dekkes av kunde.


Størrelse

Justering av solcelleanleggets størrelse (f.eks. antall solcellepaneler) eller konfigurasjon (f.eks. bruk av Optimizer) kan forekomme hvis takets beskaffenhet, utforming eller konstruksjon medfører at takflaten som er tilgjengelig for montering av solcellepaneler, økes eller reduseres.

Stolt Elektro AS har som målsetting å avklare behov for slike endringer før oppstart av installasjonsarbeidet, men mindre endringer kan av og til kreves under arbeidet.

Med mindre endringer menes under 10 % av totalpris.

Prisen vil da kunne minske eller øke i overensstemmelse med kostnadene for endringene. Økning i størrelse og pris skal godkjennes av kjøper.

Ved bestilling av ekstra Optimizer skal kostnaden for disse inkludert installasjon betales av kunden, men kunden skal alltid gi sitt samtykke før Optimizer installeres.


Betaling og fakturering for solcelleanlegg

Stolt Elektro AS fakturerer kunden for hele anlegget ca. 14 dager før oppstart av montering av solcelleanlegget. Faktura forfaller som følger: Kunde skal betale 40 % ved fakturering, 40 % ved oppstart av arbeid og resterende 20 % når arbeid er utført og anlegg er ferdig montert. Dette fremgår også normalt av faktura. Ved forsinket betaling skal kunden betale forsinkelsesrente i samsvar med gjeldende lovgivning om forsinket betaling.


Kundens ansvar

Kunden skal gi Stolt Elektro AS eller våre underleverandører all relevant informasjon som etterspørres ved utsending av ordrebekreftelse, normalt innen en uke fra tilsendt ordrebekreftelse.

Kostnadsøkninger som følge av at feilaktig informasjon blir gitt til Stolt Elektro AS eller underleverandør, eller at relevant informasjon ikke blir gitt innenfor etablerte tidsfrister, vil kunne bli fakturert til kunden i sin helhet.

Feilinformasjonen inkluderer, men er ikke begrenset til, feil eller villedende opplysninger om den tekniske tilstanden på kundens eiendom, taktekke, takvinkel, antall takflater og takets høyde.


Etter installasjonen er det kunden som er ansvarlig for sikker ferdsel på egen eiendom, inkludert eventuelt behov for snøfanger. Stolt Elektro AS, med sine underleverandører, kan bistå i montering av snøfangere på forespørsel.


Kunden skal sikre at Stolt Elektro AS og underleverandører har uhindret tilgang til kundens eiendom for installering av solcelleanlegget, herunder tilgang til kundens hus og strøm eller byggestrøm. Kunden skal stå for nødvendig snørydding og lignende tiltak på eiendommen som er nødvendig for gjennomføring av installeringen.

Kostnadsøkning som følge av begrensninger i tilgangen til kundens eiendom vil bli fakturert kunden i sin helhet.


Kunden skal også rette seg etter Stolt Elektro AS eller våre leverandørers retningslinjer under installasjon av solcelleanlegget, herunder ikke benytte stillas eller andre adkomster til taket.

Kundene kan ikke utføre deler av installasjonsarbeidet selv, og Stolt Elektro gir ingen rabatt for arbeid som kunden utfører på eget initiativ, med mindre dette er avtalt skriftlig mellom partene.


Kunden er ansvarlig for å melde fra til eget forsikringsselskap om installasjon av solcelleanlegget på kundens eiendom.


Kunden er selv ansvarlig for søknad om Enovastøtte. Tilbud kan være utført med pris etter Enovastøtte, men det betinger at kunden er innenfor de retningslinjer som Enova har for støtte. Det er kunden sitt ansvar å sette seg inn i regler om Enovastøtte. Dersom regler endres, eller kunden ikke er innenfor regelverket til å få Enovastøtte, vil dette være kunden sitt ansvar.


Kunden er selv ansvarlig for salg av overskuddskraft.


Kunden er selv ansvarlig for å sette seg inn i om solcelleinstallasjonen krever søknad til kommunene. Stolt Elektro AS kan bistå med dette etter avtale. Prisen for dette avtales separat og faktureres kunden i sin helhet.


Skader på eiendom

Stolt Elektro AS forplikter seg til å ta hensyn til kundens eiendom under installasjonen av solcelleanlegget. Stolt Elektro AS påtar seg å kompensere for skader som oppstår utover det som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med installasjonen når skadene oppstår på grunn av uaktsomhet fra Stolt Elektro AS sin side.

Endringer i takets vann- og snøføring ved store nedbørsmengder kan forekomme etter installasjon av solcelleanlegget, herunder ujevn avglidning av snø fra taket eller overskyting av regnvann over takrenne. Spiker eller skruer kan trenge igjennom undertaket og bli synlige fra innsiden dersom taket er konstruert slik at dette oppstår.

Dette er ikke å regne som skader på kundens eiendom som Stolt Elektro AS er ansvarlig for å erstatte.


Produktgaranti

  • Garanti følger produktblad.
  • Stolt Elektro AS leverer dokumentasjon og produktblad i boligmappa til kunde. Alternativt via e-post.
  • Stolt Elektro AS garanterer at solcelleanlegget har den spesifiserte nominelle likestrømseffekten. Det betyr også at Stolt elektro AS ikke gir garanti angående kraftproduksjonen.


Overlevering

Leveranse av solcelleanlegget betyr at alt utstyret er korrekt og funksjonelt installert og testet. Kunden er ansvarlig for å sørge for at strømnettet på eiendommen er i drift ved leveranse.

Idriftsettelse av solcelleanlegget, inkludert oppstart av produksjonen, skjer etter godkjenning fra lokale myndigheter, som den lokale netteieren. I enkelte tilfeller vil det ikke være mulig å sette solcelleanlegget i drift på tidspunktet for leveransen, på grunn av krav fra lokale myndigheter eller netteiere.

Stolt elektro AS vil igangsette drift av anlegg så sant dette er mulig.


Dersom wifi ikke fungerer, men anlegg produserer, anses anlegg for overlevert i og med at produksjon kan avleses på inverter. Dersom feil med wifi ligger på Stolt Elektro AS eller leverandør, skal selvsagt dette ordnes uten unødig forsinkelse.

Dersom ting utenfor Stolt Elektro AS sin kontroll gjør at anlegg ikke kan igangsettes når det er ferdig montert, vil anlegget anses som levert i henhold til betalingsbetingelser.


Alle dokumenter i forbindelse med solcelleanlegget blir lagt inn på nettstedet www.boligmappa.no . Her vil du som kunde kunne logge deg inn og finne all informasjon. I boligmappa, finner du all informasjon som er registrert på eiendommen. Noen ganger opplever vi at Boligmappa.no ikke virker. I de tilfellene vil dokumentasjon tilsendes kunde via e-post.

Tilkobling av solcelleanlegget til internett forutsetter at kunden har Wifi- dekning der inverter installeres, og at wifi-nettverkets navn og passord gjøres tilgjengelig for installatøren i løpet av installasjonen

Hvis tilstrekkelig wifi-dekning og signalstyrke ikke er tilgjengelig, har kunden ansvar for å skaffe og gjennomføre internettilkobling for solcelleanlegget. Merk at enkelte invertere ikke kan kobles til internett på annet vis enn via wifi. Dersom det er dårlig dekning, kan dette normalt løses ved at man kjøper en ekstra forsterker til eksisterende wifi-nett.


Stolt Elektro AS vil hjelpe kunden med å registrere solcelleanlegget på inverterprodusentens nettportal. Innsamling, lagring og bruk av data på produsentens portal er underlagt vilkår og betingelser fastsatt av den aktuelle produsenten, og er utelukkende et anliggende mellom produsenten og kunden.

Stolt Elektro AS har rett til å samle inn, lagre og bruke produksjonsdata fra solcelleanlegget etter eget skjønn og for å sjekke om det kommer alarmer eller varsler på anlegget. Se mer info i våre retningslinjer om personvern.


Ansvar ved forsinkelser

Stolt Elektro AS er ikke ansvarlig for direkte tap dersom mangelen eller forsinkelsen skyldes forhold utenfor Stolt Elektro AS sin kontroll, og som Stolt Elektro AS ikke med rimelighet ventes å unngå. Stolt elektro AS er kun ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Stolt Elektro AS sin side.

Stolt Elektro AS er ikke ansvarlig for indirekte tap for kunden som har oppstått som en følge av forsinkelse av leveranser eller mangler, hvis ikke dette har oppstått på grunn av grov uaktsomhet eller forsett fra Stolt Elektro AS sin side. Ved indirekte tap menes blant annet tapt fortjeneste som følge av at solcelleanlegget ikke kan brukes som forventet.

Ethvert arbeid på solcelleanlegget skal utføres av autorisert personell.

Stolt Elektro AS er derfor ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tap som oppstår som følge av blant annet reparasjon og vedlikehold som er utført av uautorisert personell.


Oppsigelse

Kunden kan avbestille installasjonen uten kostnad inntil 14 dager etter signert avtale, men ikke senere enn 21 dager før avtalt installasjonsdato. Dette gjelder dog ikke dersom det må bestilles spesielt utstyr i forbindelse med installasjonen. Kunden kan avbestille installeringen mot betaling av et avbestillingsgebyr på 5 % av den totale kjøpesummen etter 14 dager før og frem til avtalt installasjonsdato.

Dette gjelder dog ikke spesialbestilt utstyr.

Dersom kunden avbestiller installasjonen etter avtalt starttidspunkt, skal kunden dekke utgifter for arbeid som er gjennomført, og som ikke kan reverseres.


Annet

Ved andre typer kjøp, for eksempel ved egen montering eller direkte kjøp fra oss, vil kun deler av betingelser, de som omfatter ordren, gjelde.